Svar: Grød af mel eller flager? Mos og mængder?

19. oktober 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det går rigtig fint med både grød og mos, og du må gerne begynde at variere lidt mellem grød af mel og grød af flager. Du kan med fordel stadig bibeholde nogle af de grødtyper, som han er vant til at få og så variere med nogle nye typer fra dag til dag. Du kan også blande de forskellige grødtyper sammen, så han ikke får helt ny smag og konsistens eller hvis du f.eks. har lavet boghvedegrød af boghvedemel, så kan du nu prøve at lave boghvedegrød af flager - så er smagen kendt, men konsistensen en anden.

Du må gerne øge hans indtag, så han spiser ¾-1 dl. grød eller mos af gangen, hvis du fornemmer, at han fint kan indtage dette uden problemer - men naturligvis holde øje med, at det ikke nedsætter hans indtag af mælk for meget :)

Du må også meget gerne begynde at tilsætte frugtmos og bærmos som topping. En grød smager meget forskelligt og ser meget forskellig ud alt efter om det er pæremos, sveskemos eller jordbærmos du bruger som topping, og det kan også være ...

Annonce

... en fin måde at variere skemaden på :) Du kan købe frugtmos og bærmos færdig, du kan også vælge at lave det selv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når han kan spise 1 dl. grød eller mos af gangen, når maven fungerer godt og du synes det kører som det skal, så kan du begynde at øge ham til 3 måltider. Det kan være bedre at give ham 1 dl 3 gange dagligt end 1.5 dl 2 gange dagligt, netop for stadig at give plads til mælken og også give mulighed for større variation mellem grødtyper og grøntsagsmos. Der er dog også stor forskel på børns appetit, så nogle børn spiser ikke portioner, der er større end ¾ -1 dl. af gangen, hvor andre kan spise 1.5-2 dl uden problemer og stadig indtage deres mælkebehov. Derfor skal du ikke kun se på mængden, men også på, hvad han virker til at have behov for, og hvordan han virker til at trives bedst :) Ofte vil det dog passe rigtig fint, at du øger hans indtag lidt nu og så starter med det 3. måltid i 6 måneders alderen, hvor han så kan introduceres for en morgengrød.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika